HELSEBRINGENDE EFFEKTER

 

 

Spa er ikke bare et luksusprodukt forbeholdt de som har mulighet til å nyte det ”gode liv”. For enkelte er det faktisk et ”must” for å komme gjennom dagen. Mange leger bruker spa for behandling av smerter, stivhet, leddgikt og diabetes. Det er vitenskapelig bevist at regelmessig bading i varmt vann har sine fordeler. Det er fysiologiske og psykologiske grunner til at spa er så velegnet til å redusere stress og hjelpe deg slappe av i en ellers travel hverdag. Det å være nedsenket i varmt vann f. eks gjør at kroppen slipper spenninger ved at blodsirkulasjonen øker betraktelig.

Sauna 

Varmen fra sauna eller badstue virker beroligende for nervesystemet, gjør at blodkarene utvider seg, hjertet arbeider lettere, muskulaturen slapper av og spenninger slipper taket. Dette kan være smertelindrende spesielt for de som lider av sykdommer som leddgikt, smertefull migrene og hodepine. I tillegg kan det bidra til å redusere stress og søvnløshet. Varmen gjør at du frigjør endorfiner som reduserer den negative effekten stress kan ha på kroppen, som igjen gjør at du føler deg mer avslappet. Ved nedkjøling øker kroppens melatonin-nivåer, som også bidrar til at du føler deg roligere og får en dypere søvn.

Steamrom

Steamrom eller dambad er et varmerom hvor temperaturen ligger mellom 40 og 45 grader og luftfuktigheten er høy. Virker spesielt godt for luftveiene. Lindrer også reumatiske smerter, åpner porene, renser og gjør huden glatt og myk. I tillegg vil du oppleve at kroppens slaggstoffer skilles ut gjennom huden, slik at du får mer overskudd og harmoni i hverdagen. Regelmessig bruk av steamrom kan ha en positiv effekt på bl.a. astma og bronkitt. Dampen vil også øke kroppens forbrenning som kan bidra til vekttap. Når du svetter mister kroppen mye vann, og siden kroppen består av store mengder vann, vil det å svette på denne måten raskt kunne gjøre at du går ned noen kilo. Å svette gjør også at blodkarene aktiveres, slik at avfallsstoffer i kroppen fjernes mer effektivt. Den positive virkningen det har på blodsirkulasjonen er i tillegg med på å stimulere immunforsvaret.

Oppvarming og nedkjøling 

Et avkjølende fotbad eller en avkjølende dusj anbefales mellom oppholdene i de ulike varmrommene. Dette for å oppnå at blodkarene igjen trekker seg sammen etter aktivering fra varmen. Vekselvirkningen mellom kaldt og varmt stimulerer hjertets kretsløp og styrker immunforsvaret. Kaldtvannsslangene som finnes i steamrom og rhassoul kan også benyttes for en hurtig avkjøling og sette fart på blodomløpet. Begynn gjerne å spyle føtter og legger, deretter lårene, så mage, rygg, skuldre og bryst før du til slutt lar det iskalde vannet renne over hodet. Oppvarming og nedkjøling i forbindelse med spaopphold er like viktig.

Ny glød

Når det gjelder spaopphold og fordeler for huden, er sauna bedre egnet for å få musklene til å slappe av og senke blodtrykket. Steamrom på den andre siden har en detoxifiserende effekt på hele kroppen. Sauna tar i bruk tørr varme, mens i steamrom så er luftfuktigheten høy. Begge deler åpner opp porene og øker blodsirkulasjonen, som vil bidra til at huden blir myk og glatt. Du vil oppleve at spaopphold gir deg en sunn glød i huden. Ikke vil du bare føle deg bedre, men du vil også se yngre ut.

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle